Alla inlägg under september 2010

Av mormor-morfar - 27 september 2010 18:41

Den årliga kräftskivan blev en riktigt rolig tillställning som vanligt! I år samlades vi hos Kennet och Susanne i deras nya fina stuga och åt kräftor, olika pajer, sallad och bröd, olika ostar och en smarrig tårta till efterrätt....supergott!


Badtunnan var uppvärmd och bastun likaså, så det blev ett härligt bad också....vissa tyckte att det var för varmt i tunnan (+42) så de hoppade i havet där det var lite svalare (+10).....en del måste ha en skruv lös :P


Bjuder på några härliga bilder från kvällen.....notera kniven i Susannes hand, om jag var Gunilla så skulle jag inte se så glad ut!!!

(Gunilla är fortfarande vid liv, det var för många vittnen tydligen :D)

     

  

Alla hade tydligen inte lika kul på festen!!!


     


  


//M

Av mormor-morfar - 23 september 2010 18:51

....bara för att jag hade massa utejobb som var inplanerat i veckan! Det är verkligen "annanvardagsväder" hela sommaren och hela hösten i år, det är lite trist. Ena dagen är det superhärligt höstväder, så man drar igång flera projekt och så nästa dag så vräker regnet ner :/ TRIST!


Nåja, här finns det innejobb också.....i massor, tyvärr!

Jag har faktiskt börjat måla skyltarna till Marie som hon beställde i juni (inte en dag för tidigt), två st har det blivit i dag, hoppas att de övriga hinns med i morgon, för nu är det för mörkt för att fixa allt det finstilta.


I morgon måste jag börja förbereda efterrätten som jag ska ha med mig på årets kräftskiva. I år är vi bjudna till Kennet och Susanne på deras nya fina stuga här på Mjoön, det ska bli jättetrevligt. Fick en inbjudan där det stod att "badtunnan kommer att vara uppvärmd" - låter trevligt. Vi får väl se om det blir ett dopp eller inte!


På söndag ska jag åka och titta på dressyrtävlingar i Boden. Det är årets upplaga av Distriktsmästerskapet och jag måste ju dit för att hejja på Erika, Lisa och Cornelia (plus alla andra som rider), hoppas dock att dessa tre ryttare får medalj!


Nu ska jag ut med vovven innan det blir för mörkt ute och sen blir det "halv åtta hos mig".


//M

Av mormor-morfar - 21 september 2010 21:50

Greger och Karin dök oväntat upp i kväll, superkul!!!

Det är trevligt när folk kommer förbi utan att man måste bjuda!

Kan visserligen förstå varför många drar sig för att titta förbi så där helt apropå.....vi bor nämligen 1,5 mil rakt ut i skogen ut mot havet och vägen slutar några hundra meter från vårt hus! Vi har nio kilometer till postlådan och där finns också närmaste gatulyse....men vi trivs här :)


Det är så fridfullt här och särskilt nu när alla "sommargäster" börjar flytta hem och lugnet sänker sig över ön - tystnaden blir total!

Det luktar så gott i skogen på hösten, särskilt när det är lite fuktigt ute. Jag kan tillbringa hela dagen i skogen, det är så avkopplande.


Satt en dag och gick igenom mina bilder och hittade två roliga foton som jag vill dela med mig av....vinterbilden är på mina och Lovas fotspår i skidbacken i Kåbdalis och sommarbilden visar Lovas fotspår från badpoolen över altanen.

    


//M



Av mormor-morfar - 17 september 2010 18:34

det är lilla Zmilla det :)

A på höftlederna och ua på armbågarna var svaret vi fick från röntgen, det var inte illa   


Nu får vi se när hon ska få bli mamma och vem den tilltänkta pappan kan tänkas bli, spännande!!! Det värsta blir ju faktiskt att jag måste vara utan vovve i hela sex veckor under tiden hon har valpar....hur ska det gå???!!!


Middagen har intagits i inglasningen nästan hela veckan! Det är hur mysigt som helst att sitta där inne och titta ut över havet. Om det regnar så smattrar det så härligt på taket och när det blåser så känner men ju inte av det därinne heller...superhärligt! En dag blev det alldeles för varmt därinne men då öppnade jag bara lite åt vardera håller och vips så var det bra igen!


Fyra fåtöljer har vi inhandlat (får köpa de två resterande till våren) och plankan som ska bli bord ligger på tork i garaget. Sen ska det upp lite hyllor på väggarna och så naturligtvis en matta på golvet, sen är det klart....förutom yttertaket, lite plåtar och så en hängränna förståss!


Lite bilder som jag lovade kommer här (de är lite suddiga i vänster kant och det beror nog på att en "liten älskad person" har satt sin tumme på linsen!)


        


// M

Av mormor-morfar - 12 september 2010 22:53

Nu är den klar.....inglasningen.

Att en så liten byggnad med i stort sett bara två hela väggar - och inte ens det, för det är ju en liten glasvägg i vardera hörnen - kan ta så lång tid att bygga! Men det är många handtag och eftersom morfar har byggt den helt själv, utan hjälp så tar det tid!

Han är ju dessutom så fruktansvärt noggrann, allt är på millimetern :P

Men så blir det också bra, minsann!!! Bilder kommer senare under veckan.


Nu blir det till att fundera på inredningen och vi har börjat spåna på att tillverka ett bord, vi får se vad det blir av den idén! I övrigt blir det bara några sköna stolar och lite ljuslyktor, det får räcka tror jag....en matta måste vi förståss också ha, eftersom det bara är betonggolv. Vi valde att inte lägga in något vanligt golv eftersom havet helt plötsligt kan stiga och då blir det swimmingpool där inne :)


Älskade Lova och Cecilia har varit hos oss i helgen. Det har varit så mysigt! Vi har inte gjort något särskilt, utan bara varit ute och gungat, gått med vovven, sparkat boll och sånt.

Cecilia gjorde en käpphäst till Lova som hon har sprungit omkring och hoppat med......yiiihaaa :)


Sen blir huset så tomt och tyst när dom åker hem......trist!

Men då får man pusta till nästa gång.


//M





Av mormor-morfar - 8 september 2010 19:01

Men tiden vill inte riktigt räcka till, sen handlar det väl om prioritering förståss :) När det är härligt höstväder så vill inte jag sitta inne vid datorn, utan då är jag ute mest hela dagen. Det har ju varit några dagar nu med riktig sommarvärme....jätteskönt!


Bygget går framåt....sakta men säkert. Morfar har börjat om att jobba efter semestern så det blir inte mycket tid över till annat. Det blir ju mörkt ganska fort nu på kvällarna.

Nu börjar man se hur inglasningen kommer att se ut, jag tror att den blir riktigt fin när den blir klar!


I helgen väntas storfrämmande :) Det var ett tag sedan vi träffades, så det ska bli riktigt mysigt. Hoppas på fint väder så att vi kan vara ute, kanske lägga några nät och få lite fisk.


Det är lite ruggigt med dimma förresten! När den lättar och man går ut i skogen så blir man ju lite nojjig....ser ut som på den värsta skräckfilmen....och tänk att så där ser det ut i riset även när inte dimman har satt sina spår i näten, huvva   

    


Detta var allt för idag, nu väntar TV:n


//M   

Ovido - Quiz & Flashcards