Alla inlägg under januari 2011

Av mormor-morfar - 22 januari 2011 18:54

Min älskade mor, barnens mormor, lovas mormorsmor fick åka till himlen i går!

Hon fick ett bråck på aorta natten till fredag och skulle opereras på fredagmorgon, men tyvärr så ville ödet annorlunda och hon fick sluta sina dagar 14.50 på fredagen. 

Det var lugnt och stilla och hon hade sina närmaste vid sin sida, så för henne gick allt bra. Det är värre för oss som blev kvar! Allt skedde så plötsligt, man var ju inte alls förberedd på att något sådant skulle hända.


En mor är ju alltid en mor....det är något som man inte kan förklara. Jag minns när man var yngre och kom hem från skolan. Om man inte såg mamma när man öppnade ytterdörren så var det första man sa "var är mamma?"

Det är ju faktiskt så att när man är liten så behöver man sin mor mer än sin far, oavsett vad alla studier säger om det! Däremot när man blir äldre och ska skaffa körkort, flytta hemifrån och köpa hus och bil.....då är pappa den som behövs mer helt plötsligt, det är märkligt! Tills den dagen man får egna barn....då behövs mamma igen med sitt lugn och sina kloka ord. Det är ju faktiskt så att "mammor kan allt" :)


Mamma var alltid hemma med oss eftersom hon arbetade på nätterna, så man visste ju att hon alltid skulle finnas där för oss. Sen när man fick egna barn så ställde hon alltid upp och hjälpte till! Vi har alltid hjälpt varandra i vår familj, och det är något som jag har uppskattat jättemycket!

Mamma var alltid så snabb med allting, hon hann med att vara överallt och tyckte aldrig att något var besvärligt. Hon kom hem till oss och antingen så tog hon barnen och gick ut en sväng så jag fick göra det jag ville, eller så fick jag gå ut och leka med barnen så röjde hon huset som man inte hade hunnit med, eftersom man jobbade rätt mycket den tiden.


Senaste tiden har inte mamma varit så frisk, hon har mest legat och vilat och jag har saknat den tiden då vi brukade promenera med hunden tillsammans, plocka bär i skogen på hennes och mitt älskade Mjoön och gå på promenader på Pitsund. Det är sådant som jag nu bär med mig som minnen!


Älskade mamma, sov i ro!

               


  

 


//M 




Av mormor-morfar - 19 januari 2011 23:30

....jag uppdaterade bloggen. Vad har då hänt sedan sist??? Jo, jag har varit några svängar till Kalix och kramat älskade Lova! Har även hjälpt Cecilia att installera sig i sitt "nya" stall :) Jättemysigt litet stall med två boxar, där tror jag att hon kommer att trivas!


Vovven har fått loppor igen, så hon är badad och avlusad :) Har även behandlat mammas & pappas hund, så nu ska vi väl slippa detta framöver! 


Jag har varit en sväng till IKEA och shoppat, hunnit med en tur till Stockholm och bott på herrgård, men framför allt haft det lugnt och skönt med långa härliga promenader på ett mycket vintrigt Mjoön!!!


Nu har vi snö så det räcker och blir över......hoppas att den tinar ihop lite så att man kan gå ut på isen. Jag blir lite less att bara gå efter vägen hela tiden.

Nåja, det kommer nog så småningom!


"Nya" fastboende grannar har vi också fått. De har i och för sig bott här jättelänge, men bara som sommarboende. Men nu har de också insett att detta är livet! 


//M

Av mormor-morfar - 6 januari 2011 19:20

Nu en tid efter julafton sitter jag och funderar på valet av julklapp till Bella. Efter mycket funderande fastnade jag för en fyrpelarlyft till garaget, en sak som de flesta kvinnor saknar.

På julaftonen när julklappen skulle överlämnas eller rättare sagt när jag talade om vad julklappen bestod av - en fyrpelarlyft kräver en fruktansvärt stor kartong -  så letade jag efter tecken på att jag lyckats i mitt val. Det optimala är ett varmt leende och en tår i ögonvrån.

Jag såg en tår i ögonvrån men inget leende.....nåja det kommer nya julaftnar, nästa år ska jag försöka med en hydraulpress, DET kan inte bli fel.

//m

Av mormor-morfar - 2 januari 2011 18:33

Nyårsafton firades med våra goda vänner på ön.....mycket trevligt!

Några var inte ute på ön och några var sjuka och kunde inte vara med....synd!


Vi upprepade förra årets succé att gå runt och äta de olika rätterna på olika ställen. Det gör att man får röra på sig lite mellan, men också att inte bara ett par ska få allt jobbet med att fixa käk :)


Förrätten åt vi hos oss - toast med rökt lax och räkröra.

Varmrätt och efterrätt hos Kenneth och Susanne - baconlindad oxfilé med hasselbackspotatis och supergoda såser plus Evas goda sallad och bröd. Gunillas smarriga efterrätt - nötkaka med inlagd frukt och lättvispad grädde....mums :)

  

Efter maten så hade vi lite frågesport - den ena svårare än den andra - och vem som vann har jag ingen aning om!!!


Inför tolvslaget gick vi till Åsa och Lennart, där skickade vi upp vackra thailändska "ballonger" - mycket bättre än raketer! - skålade i supergod champagne och åt världens godaste vickning!!! Efter det så var alla totalt sprängmätta, så vi avrundade kvällen med ett kul sällskapsspel och vips så var klockan halv tre och sängdags!!!


//M & M


Ovido - Quiz & Flashcards