Alla inlägg under november 2012

MR

Av mormor-morfar - 14 november 2012 23:44

Det trodde jag att jag hade upplevt tidigare, men jag förväxlade det med DT!

Jag var på röntgen igår för att se hur ryggen har förändrats. Fick hem ett papper innan där det stod att man skulle kontakta personalen om men led av klaustrofobi - cellskräck, och det har jag en liten släng av men inte så att det är något problem. Har bara svårt för trånga hissar!


Men jag tänkte att det är ju lugnt, jag har ju gjort detta en gång tidigare och då gick det bra! Det var ju bara det att jag blandade ihop MR med DT - magnetröntgen och datortomografi. Vid DT åker man in i ett väldigt kort rör som skickar strålar genom kroppen och på så sätt får man fram bilder av det man ska röntga, tar typ 5 minuter. I en MR så åker man in i en lång smal tunnel där det kommer radiovågor genom kroppen så att det framstår bilder (låter konstigt, men det fungerar ungefär så i alla fall), detta tog i mitt fall ca 30 minuter....väldigt låååånga minuter!!!


Det var inte särskilt trevligt! Jag fick lite lätt panik i början, men lyckades hålla mig lugn och kunde genomföra allt utan problem. Men jag kan fortfarande känna lite andnöd när jag tänker på det :/ för det var lite svårt att andas därinne, faktiskt!


 

Detta är MR-apparaten.....


  ....och detta är DT-apparaten.



Man ser ganska tydligt skillnaden i längd på "röret" och dessutom så är hålet ganska mycket mindre på MR. Det var ungefär 1/2 dm mellan ansiktet och taket invändigt, gick inte att hålla händerna på magen, utan dem fick man placera tätt intill kroppen! Tur att det var en lampa därinne och att man fick ha musik i öronen :)


//M


Av mormor-morfar - 4 november 2012 13:10

I går hade vi några goda vänner och grannar på middag och det blev en mycket trevlig kväll!

Skönt att vara ledig en helg och eftersom regnet öste ned nästan hela dagen så kunde inte Bosse täcka av den stora virkeshögen som ligger utanför garaget för att bära in den, utan han fick en välbehövlig vila :)


Jag hade planerat att fota alla tre rätterna, men det glömde jag naturligtvis innan dom var serverade! Kom på det när tallriken var halväten - och det blir ju inte särskilt bra :/ 

Men jag lägger upp kvällens meny i alla fall. Jag tyckte att det smakade bra och jag tror att gästerna gillade det också.



MENY

  • Skaldjurstartar på ruccolabädd toppad med löjrom. Vitlöksbröd och aioli serveras till

  • Överbakad lax med pommes duchesse och saffranssås

Serveras med fräsch grönsallad, broccolipuré och hembakat tunnbröd med havssaltat smör

 

  • Parfait på hallonspegel toppad med färska hallon och tre små smakprover

 


Alla recept är från TV-programmet "Halv åtta hos mig", ett riktigt bra program faktiskt! Man får många bra tips och idéer.

Sen är ju jag lite osäker på min matlagning, så jag var ju tvungen att testlaga åtminstone förrätten så att Bosse fick provsmaka och kommentera :D

Varmrätten var jag jätteosäker på, men den blev bra och jag kan rekommendera den - enkel och god! 

Smakproverna till desserten bestod av vit choklad, hasselnötskräm samt pistagecreme från Sicilien :)


Men nu blir det mager mat ett tag framöver!!!


//M

Skapa flashcards