Av mormor-morfar - 19 oktober 2013 12:45

Viklen härlig semester jag har haft! Jag åkte med åtta glada vänner på en rid- och sparesa till soliga Sardinien i början av oktober. Landade i Olbia som ligger på nordöstra sidan av ön, på Costa Smeraldakusten, och sedan blev det bil till Country Hotel Mandra Edera i Abbasanta - en liten by bland bergen på västra sidan av Sardinien.

Det var ett mycket vackert ställe, med hästar, hundar och en katt som strövade fritt omkring på gården. Lite ovanligt att ha en häst betandes bredvid sig när man ligger i solstolen och att hästen sedan går och dricker vatten från poolen :)

Vi åkte en av dagarna till Oristano för att shoppa och två dagar var vi till havet och badade. De som red fick även en härlig långtur vid havet i strålande solsken! Svettigt, men mysigt.

Lite kultur hann vi också med när vi besökte ruinerna av staden Tharros. Tharros är ett av de mest fascinerande spår av feniciernas tid på ön, som byggde staden som hållplats på vägen till Frankrike. Under 1000-talet f.Kr blev den förstörd av Saracenerna.

Här är en väldigt dålig bild av utgrävningen!

Lite fler bilder som visar vilken underbar resa detta var :)

Det är vår privatchaufför som sitter på behörigt avstånd och väntar tills vi är redo att åka hem från stranden, stackaren! Han hade det inte så lätt med oss tokiga Svenskar!

Nu är det bara att spara vidare för det ryktas om Andalusien 2016 :D

Ciao // M

Av mormor-morfar - 3 oktober 2013 21:45

Båtarna och bryggorna kom upp ovanligt tidigt i år! Oftast brukar vi måsta hämta bryggdelar runt om nästan hela Mjoön när storm och högvatten behagat flytta dem ur läge innan vi tagit upp dem, men i år så hann vi före :D

Känns lite trist att ta upp båtarna redan 24 augusti, men eftersom Morfar jobbat på annan ort hela september och jag inte känner att jag vill ha ansvar för utankrade båtar när höststormarna härjar så blev det som det blev!

Med facit i hand så hade de kunnat ligga kvar vid boj hela september och även en bit in i oktober, men det är ju sånt som man inte riktigt vet innan!

Nu är Bellan vinterförvarad i kalla garaget och Alope (snipan) är i varma garaget och genomgår en riktig makeover inför nästa säsong. Sen blir det förvaring utomhus under pressenning eftersom vårt garage är för litet för att rymma två båtar och två bilar! (det är den j***a fyrpelarlyftens fel!) ;p

Jag håller som bäst på att packa för att åka med åtta goda vänner på en riktig äventyrsresa! Vi ska till Sardinien på en Spa-och Ridresa.....ska bli superkul! Jag ska inte rida, men Spa och poolhäng är ju inte helt fel det heller :P

Sigge tycker tydligen att han ska följa, för han har packat sig själv i min resväska....sötkissen :)

Nova bryr sig inte så mycket om packningen, utan hon tar igen sig i stället :D

Åkte till Kalix igår tillsammans med min kusin Gunilla och hennes barnbarn My för att träffa älskade Lova innan jag åker iväg.

Barnen passade på att får sig en ridtur på busponnyerna och det var två superduktiga och nöjda tjejjer som turades om att rida på Bambi och Cozby i det härliga senhöstvädret.

Lite bilder från dagen.....

Återkommer med rapport och bilder från Sardinien, ciao miei amici!

Av mormor-morfar - 3 oktober 2013 19:09

För några veckor sedan var jag och morfar upp till Kalix och gjorde stallet klart.....äntligen! Det är ju de berömda sista detaljerna som oftast blir lämnade till sitt öde, men jag hade beslutat mig för att dom SKA bli gjorda!

Det var inte mycket, men lite smått och gott.....både målning och lite byggfix. Tänkte lägga upp lite före och efterbilder så att ni får se vilken skillnad det blev :)

Framsidan:

Baksidan - inte så stor skillnad, men uppmålad, ett nytt fönster och en ny dörr (den syns inte på bilden):

Ena gaveln:

Sen kommer bilder från insidan och där märker man ju största skillnaden!

Stallgången mot huset:

Stallgången mot hagen:

Cozbys box och lilla spiltan, före under byggtiden och efter:

Walieros box före, under och efter:

Karuzos box före, under och efter:

Sadelkammaren:

Det har varit ett drygt jobb, men nu är det klart.......lite målarjobb kvar bara, men det blir nästa sommar :)

Morfar och Fredric har gjort ett jättejobb med detta projekt och jag & Cecilia har också gjort vad vi kunnat för att få det klart.

Skickar även ett tack till alla övriga som har hjälpt till med detta stora byggprojekt :D

Av mormor-morfar - 13 augusti 2013 20:36

Har fått tillåtelse att låna bilder från Fredrics och Cecilias Google+ för att visa dimman som härjade under vår semesterresa med båt i Luleå skärgård.....den var ganska tjock stundtals!!!

Bilder från Skvalpen (underligt namn på en ö!!!)

Men ibland så lättade den och då var det ju riktigt härligt :)

Cecilia och hundarna på Brändöskäret

Helgen som var så var det dressyrtävlingar på Piteå Ridklubb och Cecilia och Waliero ställde upp på den allra första riktiga tävlingen någonsin! Det gick väl sisådär.....alla platser ska ju fyllas, även den näst sista förståss :D och där tyckte "Waldemar" att han skulle lägga sig :/

Han kan bättre än så, men om matte är supernervös så tror ju pållen att det är björnar på banan och blir helt jättespänd....och då blir resultatet därefter ;)

Men dom uppfyllde alla sina mål......

1. hålla sig kvar på banan

2. inte komma sist

3. resultat på mer än 50%

Fina Wille :) han kan minsann!!!

Vi hade även med en riktig proffsfotograf.....lilla älskade Lova

Kolla in vilka fina bilder hon tog under tävlingen   lilla hjärtat

Sen tog jag en bild på de två fotograferna :)

Av mormor-morfar - 7 augusti 2013 10:00

Det är lite vemodigt......Bosse river vår gamla sovboda!

Den har hängt med sen någon gång på sextiotalet och jag minns ännu hur jag som barn sov där.

Man sov så himla gott där och innan jag somnade så låg jag alltid och tittade på tapeten och fantiserade kring bilderna......mysigt!

Det fanns även en mysig affisch som mamma hade tapetserat upp på väggen, ganska finurligt :)

Nåja, den hade gjort sitt och det var dags att få bort den, men visst känns det vemodigt

Jag sparade nyckeln och en bit av tapeten i alla fall!

Av mormor-morfar - 6 augusti 2013 23:26

Vi har varit på en liten båtsemester. Åkte ut redan torsdag vid lunchtid, precis när dimman rullade in! Det blev en lite spännande färd till Antnäs Börstskär eftersom vi inte riktigt visste om det nedladdade programmet på plattan skulle fungera som en riktig GPS, men det gjorde den!

Vi kom fram helskinnade till en riktigt mysig ö och till slut så tittade även solen fram :)

Fredag åkte vi vidare till Junkön, där Fredric, Cecilia, Anders, Niklas och Ana mötte upp. Dom seglade från Kalix i två segelbåtar. Niklas och Ana testade surströmming för första gången.....ingen höjdare tyckte dom tydligen!!!

Efter en rundtur på ön lördag förmiddag så åkte vi vidare till Skvalpen. Det är en stor sandö där man kan ta iland även med segelbåt direkt mot stranden! En meter ut i vattnet blir det ca 10 meter djupt, ganska häftigt!!

Vi lämnade Skvalpen ganska snabbt på eftermiddan, för dimman rullade in!!! Det blev återigen att köra på GPS ända upp till Brändöskäret och dessutom hade det blåst upp ganska rejält! Men det gick bra och vi kom fram även denna gången helskinnade.

Brändöskär var en riktigt mysig ö, med gamla fiskestugor och sjöbodar alldeles vid vattnet. Vi grillade, eldade och bastade på lördagkväll och när vi vaknade på söndagmorgon så hade dimman lättat och solen strålade från en klarblå himmel.

Vi åkte vidare vid lunchtid - Kalixbåtarna seglade hemåt och vi tuffade ner till Luleåkluntarna. Åter en riktigt mysig ö! Det var ganska fullt vid bryggan, men vi lyckades klämma in oss mellan två gigantiska segelbåtar! Finns det hjärterum så...... :)

Måndagmorgon var dimman tillbaka, så vi kom oss inte iväg förrän en bra bit efter lunch och då hade vinden börjat friska i. Det blev en rejält rullande hemfärd med enormt stora vågor som kom rakt från Finland på öppet hav. Vi hade dessutom vinden in från sidan nästan hela vägen och ni som har åkt snipa tidigare vet hur det känns :S

Den här bilden tog jag av Skvalpen och Sandöskäret innan vi kom ut på öppet hav och jag fortfarande kunde sitta i solen och mysa.......före jag var tvungen att hålla i mig för att inte kastas fram och tillbaka :D

Men vi kom hem helskinnade även denna gång fast det tog sex timmar istället för de planerade fyra timmarna!!!

Hela min värld gungar fortfarande

Av mormor-morfar - 25 juli 2013 12:21

Har inte haft någon inspiration för att blogga på ett tag, men nu känner jag att det är dags att uppdatera lite om vad som har hänt i sommar :)

Vi har varit ut en hel del med "nya" båten och även varit en del i Kalix med lilla Lova (jag åtminstone, medans morfar jobbat i Uddevalla!)

Vi har även hunnit med att besöka den "lokala puben" Borgarudden med goda, glada vänner och lite fiske har det också blivit!

Jag lägger in bilder istället för att skriva om allt....det är lättare - Håll tillgodo :)

En härlig sommar hittills.......och nu verkar ju sommarvärmen ha hittat tillbaka igen, lagom till PDOL :D

Det blir en sväng dit i morgon med älskade Lova....lite karuseller och sånt förståss!

Sen blir det nog båten igen tror jag!

Skepp ohoj!

Av mormor-morfar - 23 juni 2013 16:11

Vädret har väl varit lite sisådär......mycket mer att önska! Men det är ju inget som man kan göra något åt så det är bara att gilla läget!

Onsdagkväll hämtade vi hem "nya" tillskottet i familjen.....båten Alope :) Det är en snipa av mindre modell, byggd 1980 och alldeles perfekt åt oss. Det går inte fort, men vi har inte bråttom när vi är ute med den....om vi har brådis så kan vi ju ta "Bellan" som gör 30 knop!

Jag städade den och fyllde på med våra saker under torsdagen och sent på kvällen tog vi en liten matsäck med oss och tuffade iväg på första äventyret! Eftersom Zmilla var med så fick vi välja en ö med brygga, så det blev Baggen för första natten ombord.

Vi sov förvånandsvärt bra med tanke på att man är ovan att det kluckar i sovrummet, men nattsömnen hade nog blivit bättre om vi bäddat ut ordentligt! Det var i smalaste laget.

Vi vaknade på midsommarafton vid åtta-tiden och upptäckte att havet var fullt av dimma!!!! (och ingen fungerande GPS hade vi) Hoppsan.....jag som skulle ha sillunch hemma och hade massor att förbereda, men det löste sig....vid 9-tiden hade det lättat så pass att vi kunde smyga iväg :)

Lite bilder på vårt första äventyr (mobilbilder med kass skärpa)

Misommaraftonskvällen tillbringade vi på Kaplandet hos Åsa och Lennart. Mycket trevligt! Lennart hade fixat massor med aktiviteter som vi tävlade med - kvinnorna mot karlarna - behöver jag tala om vem som vann???? :P

Tusen tack till er för en jättetrevlig kväll!

Midsommardagen hade han där uppe storstädning och passade på att spola av hela himmelen.....allt kom ner på oss! Plus att det blåste en hel del, så det blev ingen båttur....inte resten av helgen heller! Söndagen var det visserligen en del sol, men väldigt blåsigt. Det ska ju vara kul att vara på sjön......man ska inte bli sjösjuk i alla fall :D

Vi får hoppas på nästa helg!