Direktlänk till inlägg 5 april 2012

Vilken mysig storstad!

Av mormor-morfar - 5 april 2012 14:09

Åkte till Köpenhamn förra helgen, bara jag och morfar. Vilken supermysig storstad! Fredag satt vi ute vid Nyhavn och åt middag, gatumusikanter underhöll och vädret var toppen, inte jättevarmt, men i alla fall så pass att man kunde sitta ute och käka. Hela Köpenhamn är full med uteserveringar, småcaféer och smörrebrödsserveringar (konstigt ord!)

 



Lördag åkte vi buss till Christiania, det är ett eget litet samhälle i Köpenhamn med egna lagar och regler! Bl a så fick man inte fotografera där inne, inte springa (kan orsaka panik!!), inte bära vapen - varken kniv eller pistol! - man fick inte ha jackor med gängmärke på ryggen :O och man fick inte använda tunga droger!!! Så stod det faktiskt på en tavla vid infarten till Pusher street och när man gick ut därifrån så stod det en skylt att man "hamnade inom EU igen"!

Höll lite extra hårt i handväskan och vågade inte fotografera förrän jag hade kommit en liten bit utanför, men här är i alla fall ingången till "eländet".



På lördagkväll så gick vi en sväng på stan och hamnade utanför Tivoli, som ligger väldigt centralt, precis i slutet av Ströget. Tyvärr så öppnar dom inte förrän den 12 april, så det blev inget åka av!!! (skulle nog inte ha blivit det ändå :P) Men det hade varit kul att titta på alla karuseller.

Tog en kvällsbild av entrén - en av dem, det står TIVOLI med stora bokstäver mellan tornen.




På söndagen gick vi och kollade in en jättesaluhall. Där fanns precis allt i matväg, bara välja och vraka! Vad jag önskar att vi hade en sådan i lilla Piteå!!!


 

Jag rekommenderar varmt en tripp till Köpenhamn! Det är en riktigt mysig storstad och säkert ännu mysigare på försommaren när allt grönskar och blommar!


I går åkte vi en sväng upp till Kalix och tittade på Cecilias och Fredrics nyköpta hus. Vilket jättefint ställe dom har hittat. Kommer att bli hur mysigt som helst när det blir klart!

Jag hjälpte Cecilia med lite målerijobb och Bosse och Fredric räknade ut hur dom ska göra i Lovas rum för att få till väggen där tapeten har släppt! 


Nästa vecka börjar renoveringen på allvar :) Sen är det ladugårdens tur att förvandlas till stall!


//M

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mormor-morfar - 29 december 2015 11:11

Vilken härlig julhelg det har varit! Julaftonen gick i lugnets tecken.....bara jag och morfar - god mat och trevlig underhållning på TV.....vilsamt :) Juldagen droppade det in folk - Lova, Cecilia, Fredric och gammelmorfar kom hit. Vi åt gott och d...

Av mormor-morfar - 25 december 2015 09:38

Vi är kanske lite "Amerikaniserade" för idag ska vi fira jul! Julafton är ju egentligen bara ett datum och det spelar ju inte så stor roll vilken dag man firar den, huvudsaken är ju att man är tillsammans med familjen :) I dag kommer Cecilia, Lova,...

Av mormor-morfar - 18 december 2015 17:02

I år har jag absolut ingen stress inför julen! Klapparna var inhandlade typ den 10 december och inslagna häromdagen, julmaten handlade jag i onsdags vid 8.15 på morgonen (det var jag och typ två andra i butiken) när jag var klar hos veterinären där j...

Av mormor-morfar - 16 december 2015 12:52

"Jag heter Nisse och är snart fyra månader gammal! Jag får inte vara varken i fönstret eller på köksbordet, men det struntar jag fullständigt i, så det så!!! Sen tycker matte å husse att jag inte ska gräva ut jorden från blomkrukorna, tippa ut papper...

Av mormor-morfar - 30 november 2015 23:59

Selfies.....det är något som jag i princip aldrig brukar syssla med, men för ett tag sedan så skulle jag försöka fixa en ny bild till 4H-sidan. Jo och hur bra gick det då.....inte alls! Skulle ta en bild av mig och Zmilla, men det gick inte alls, så ...

Ovido - Quiz & Flashcards