Direktlänk till inlägg 4 november 2012

Middag

Av mormor-morfar - 4 november 2012 13:10

I går hade vi några goda vänner och grannar på middag och det blev en mycket trevlig kväll!

Skönt att vara ledig en helg och eftersom regnet öste ned nästan hela dagen så kunde inte Bosse täcka av den stora virkeshögen som ligger utanför garaget för att bära in den, utan han fick en välbehövlig vila :)


Jag hade planerat att fota alla tre rätterna, men det glömde jag naturligtvis innan dom var serverade! Kom på det när tallriken var halväten - och det blir ju inte särskilt bra :/ 

Men jag lägger upp kvällens meny i alla fall. Jag tyckte att det smakade bra och jag tror att gästerna gillade det också.



MENY

  • Skaldjurstartar på ruccolabädd toppad med löjrom. Vitlöksbröd och aioli serveras till

  • Överbakad lax med pommes duchesse och saffranssås

Serveras med fräsch grönsallad, broccolipuré och hembakat tunnbröd med havssaltat smör

 

  • Parfait på hallonspegel toppad med färska hallon och tre små smakprover

 


Alla recept är från TV-programmet "Halv åtta hos mig", ett riktigt bra program faktiskt! Man får många bra tips och idéer.

Sen är ju jag lite osäker på min matlagning, så jag var ju tvungen att testlaga åtminstone förrätten så att Bosse fick provsmaka och kommentera :D

Varmrätten var jag jätteosäker på, men den blev bra och jag kan rekommendera den - enkel och god! 

Smakproverna till desserten bestod av vit choklad, hasselnötskräm samt pistagecreme från Sicilien :)


Men nu blir det mager mat ett tag framöver!!!


//M

 
 
Ingen bild

Åsa

4 november 2012 20:01

Otroligt gott !!!!!!!! Tusen tack för en trevlig kväll!

mormor-morfar

4 november 2012 22:36

Det är ju gästerna som gör kvällen :)
Tack för att ni ville komma!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mormor-morfar - 29 december 2015 11:11

Vilken härlig julhelg det har varit! Julaftonen gick i lugnets tecken.....bara jag och morfar - god mat och trevlig underhållning på TV.....vilsamt :) Juldagen droppade det in folk - Lova, Cecilia, Fredric och gammelmorfar kom hit. Vi åt gott och d...

Av mormor-morfar - 25 december 2015 09:38

Vi är kanske lite "Amerikaniserade" för idag ska vi fira jul! Julafton är ju egentligen bara ett datum och det spelar ju inte så stor roll vilken dag man firar den, huvudsaken är ju att man är tillsammans med familjen :) I dag kommer Cecilia, Lova,...

Av mormor-morfar - 18 december 2015 17:02

I år har jag absolut ingen stress inför julen! Klapparna var inhandlade typ den 10 december och inslagna häromdagen, julmaten handlade jag i onsdags vid 8.15 på morgonen (det var jag och typ två andra i butiken) när jag var klar hos veterinären där j...

Av mormor-morfar - 16 december 2015 12:52

"Jag heter Nisse och är snart fyra månader gammal! Jag får inte vara varken i fönstret eller på köksbordet, men det struntar jag fullständigt i, så det så!!! Sen tycker matte å husse att jag inte ska gräva ut jorden från blomkrukorna, tippa ut papper...

Av mormor-morfar - 30 november 2015 23:59

Selfies.....det är något som jag i princip aldrig brukar syssla med, men för ett tag sedan så skulle jag försöka fixa en ny bild till 4H-sidan. Jo och hur bra gick det då.....inte alls! Skulle ta en bild av mig och Zmilla, men det gick inte alls, så ...

Ovido - Quiz & Flashcards